קרל יונג והמנדלה

"המנדלה היא השביל אל המרכז אל האמת הפנימית"  

קרל גוסטב יונג C.G.Jung ‏(1875- 1961) היה פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שווייצרי, תלמידו של זיגמונד פרויד, שפעל בבית חולים פסיכיאטרי בציריך. הוא חיבר לראשונה בין המנדלה לבין הפסיכותרפיה וכך גילה את כוחה של המנדלה לעולם המערבי.

איך זה קרה?

יונג אהב לצייר.

ב-1916 חווה יונג תקופה קשה בחייו, כאשר דרכו נפרדה מזו של פרויד. כחלק מההתמודדות, הוא התחיל לצייר, והבחין שמעגלי המנדלה הופיעו באופן ספונטני גם בציוריו וגם בחלומותיו.

יונג מצייר לראשונה את המבנה הבסיסי של המנדלה מבלי לדעת שהוא יוצר למעשה את המבנה הטיבטי המסורתי. הוא המשיך להתעניין במעגלים והחל לחקור את המנדלות מהודו ומדתות העולם. עם הזמן הוא הגיע למסקנה שבין המנדלות שהוא צייר, לבין המבנה המנדלי המסורתי, קיים מכנה משותף. הוא חוזר לבחון את ציוריו מ-1916 וכינה אותם "המנדלה האירופאית".

מהו המבנה המשותף שמחבר בין המנדלות בתקופות ובתרבויות שונות?

לפי יונג, מדובר ב"ארכיטיפ".

מהו ארכיטיפ?

אפרכיטיפ הוא יכול להיות רעיון, אדם, אובייקט או מצב שהאנושות חוותה והוא נשמר בזיכרון האנושי.

האדם הפרטי חי את חייו, בעוד הוא חשוף ושותף להתרחשויות ההווה ולאותם דימויים קדומים שהאנושות חוותה לפניו.

כלומר, אנו נולדים לעולם עם ידע קדום, שנשמר בזיכרון הקולקטיבי. חוויות, דמויות ודימויים נכנסים למאגר הזיכרון האנושי. וזאת ללא קשר לתרבות המוצא של האדם.  

לסיכום, הגיע יונג למסקנה שלמנדלות יש חוקיות מסוימת ללא שום קשר למקום, לזמן וליוצר.

איפה ניתן לראות את ציוריו של יונג?

 יונג צייר מנדלות רבות, מרתקות, רובן בצבעי גואש. היצירות אוגדו לספר מפורסם שנקרא "הספר האדום" ("The red book"). הספר עב כרס, בעל חזות עתיקה, למרות שהתפרסם רק בשנת 2009.



יונג ומטופליו

יונג הבחין שהמנדלות הופיעו באופן ספונטני גם בציוריהם בחלומותיהם של מטופליו, וכך התחיל יונג "להשתמש" במנדלות בפגישות הטיפוליות.

הוא מוצא במנדלות כוח ריפוי שמסייע למטופלים.  

על ידי החיבור בין הידע הפסיכולוגי לידע בתחום המנדלה, הבין יונג את יכולת הריפוי שיש בציור דרך התבוננות ביצירה אסתטית, בעלת מבנה ברור ומרכז. הוא גילה שידע וחוויות מהתת-מודע באו לידי ביטוי טוב יותר דרך ציורי המנדלה מאשר באמצעות השימוש במילים.

לטענתו, כל אדם - בריא או פגוע בנפשו - שואף לאחדות הנפש, והמנדלה מהווה כלי לאיזון העולם הפנימי, ומכאן, לאותה אחדות ושלוות נפש מיוחלת.

-

קארל יונג, שחקר את מהות המנדלה מתוך חוויה אישית ובהמשך עם מטופליו, ראה במנדלה ארכיטיפ חוצה תרבויות אשר מייצג את נפש האדם ומהווה כלי לביטוי העצמי.

התובנה העיקרית של יונג היא, שיצירת המנדלה מגיעה מהתת מודע, באופן ספונטני. הוא טען שנוצר קשר בין התת-מודע הקולקטיבי לאישי, ושהמנדלה היא תבנית ארכיטיפית וקיימת בה חוקיות מסוימת. מקור המנדלה הוא תמיד במעמקי הנפש, ולכן, יש לה השפעה מרפאת.  

ציטוט לסיום

המנדלות שלי הן מסרים הכתובים ככתב סתרים המשקפות את מצבי הנפש שלי, שהופיעו בפניי כל יום מחדש.

ראיתי בהן את ה"סלף"- את העצמי שלי, את כל היותי.

בהתחלה הבנתי אותן רק בצורה מעומעמת, אך היה נראה שיש להן משמעות רבה ושמרתי עליהן כמו על פנינים.

-קרל יונג



נשמע מעניין? מוזמנים לקרוא עוד על הסדנאות שלי -


x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.